Hva er en jobb? PETTER LIDAL

Petter Lidal, Foto: Margrethe Vikan Sæbø

Petter Lidal, Foto: Margrethe Vikan Sæbø

Petter Lidal er utdannet servitør og sommelier og har jobbet i 4 år som concierge i Crystal cruises (Cruiseskip i luksus segmentet). Petter har 30 års erfaring fra restaurantbransjen i Bergen, og er medeier i Bien Restaurant/catering, Bien Snackbar, Bien Centro og Bien Basar. De har hatt samarbeid med ALF og Ringer i Vannet i ca 3 år.

På Bien var de tre kamerater som åpnet en restaurant på Danmarksplass på gamle Dina Apotek for 13 år siden. For tre år siden, fikk de en forespørsel om de hadde lyst til å være med i et prosjekt som heter «Ringer i Vannet», som handler om å få folk som har falt utenfor inn i arbeidslivet igjen. Til tross for litt sunn skeptisk i begynnelsen, har det endt opp med å bli en fantastisk suksess for Bien. 

Bien har per i dag 4 fulltidsansatte gjennom «Ringer i Vannet». Det fungerer slik som følgende; de får kandidater som Ringer i Vannet synes vil passe inn i deres system, også arbeider de hos Bien i et par måneder. Fungerer det ikke slik som det skal for en av partene eller begge, kan opplegget avsluttes med en gang. På den andre siden, om det fungerer, så får kandidaten en arbeidskontrakt og blir en ansatt på lik linje med andre ansatte.   

Restaurantbransjen er inne i en vanskelig tid, hvor det er store utfordringer knyttet til å få tak i både kvalifisert og ukvalifisert arbeidskraft. Dårlige timelønner, ugunstige arbeidstider og helgejobbing kan være noen forklaringsvariabler, men det viser seg også at kokk og servitør utdannelsene sliter med rekruttering. Det som derimot viser seg å være en effekt for Bien av «Ringer i Vannet» prosjektet, er at de har fått ansatte via prosjektet som har vært der i flere år, og som er motiverte og glade for å ha en arbeidsplass å gå til. Det å kunne ha en arbeidsplass å gå til, gå til et skift på et fast tidspunkt også gå hjem igjen, opplever Lidal gjør de ansatte rekruttert fra «Ringer i Vannet» mye gladere. 

 Med en slik ordning kommer det derimot noen moralske dilemmaer. Når de rekrutterte blir ansatt av Bien, skal de bli behandlet på lik linje som med alle andre ansatte. De andre øvrige ansatte vet ikke nødvendigvis at de har blitt rekruttert gjennom «Ringer i Vannet», og vet dermed ikke hele deres bakgrunn og hvorfor de handler som de gjør. Skal man gjøre forskjell på noen som sliter med traumer og som følge ikke får sove om natten og kommer ofte sent på jobb, og på de som har vært sent ute på byen og dermed kommer for sent på arbeid? Bien har bestemt seg for at ja, man skal ta høyde for slike forskjeller og ha åpenhet om slike utfordringer i bedriften. 

 De positive effektene av prosjektet overskygger derimot de negative effektene, mener Lidal. Alt i alt har «Ringer i Vannet» prosjektet vært en stor suksess for Bien restaurantene, til inspirasjon for andre restauranter og arbeidsplasser. 

Dypdykk 3Silje Grastveit