«Min menneskelighet er fanget i din menneskelighet»

Oppsummering fra Levende Bibliotek om temaet voksne med psykiske helseutfordringer.

Under årets Levende Bibliotek fikk deltakerne møte eksperter med forskjellige typer erfaringer fra psykisk helsefeltet. Fem bidragsytere fra det første dypdykket stilte opp som levende bøker innen temaet voksne med psykiske helseutfordringer. På dypdykket hadde disse belyst ulike barrierer som er til hinder for å nå «de vi ikke når», som er temaet for årets Impact Challenge. Denne kvelden var fokus på områder som fungerer godt, og drømmer de har for fremtidens tjenester innen psykisk helsefeltet.

Vi startet kvelden med å spørre bøkene om de kunne fortelle om to ønsker de har for å forbedre tjenestene.  

 
Ove Vestheim, Rådgiver ved Bjørgvin DPS og Leder i Erfaringspanelet for psykisk helse og rus.

Ove Vestheim, Rådgiver ved Bjørgvin DPS og Leder i Erfaringspanelet for psykisk helse og rus.

 

Ove Vestheim er rådgiver ved Bjørgvin DPS og leder i erfaringspanelet for psykisk helse og rus.

Han ønsker at ventetiden for dem med moderate psykiske lidelser skal bli kortere. Han ønsker også at brukere skal involveres tidlig i prosessen ved utvikling av tjenester, for å sikre god kvalitet og en god brukeropplevelse. En slik involvering kan være med på å f.eks. kartlegge behov, og det vil være nyttig om man kan få tilbakemelding fra brukere ved å spørre de om hva som fungerte og hva som ikke fungerte så bra.

 
Audun Pedersen, Spesialrådgiver i Bergen Kommune.

Audun Pedersen, Spesialrådgiver i Bergen Kommune.

 

Audun Pedersen er spesialrådgiver Bergen Kommune. Han valgte å fokusere på gruppen voksne menn i livskrise i sin presentasjon under dypdykket. Disse oppsøker hjelpeapparatene i liten grad. 

Det Audun ønsker er et tilgjengelig lavterskeltilbud, en slags helsestasjon for voksne som kan tilby samtaler, hvor det er mulighet for å bli henvist videre ved behov, og som kan etablere gruppesamtaler. Han ønsker også at aktuelle hjelpetilbud har flere menn ansatt slik at menn som ønsker å snakke med en annen mann skal kunne få det, og at dette skal kommuniseres ut slik at det er mulig for alle å vite på forhånd at at dette er en mulighet.  

 
Vibeke Hellesund, Erfaringskonsulent ved Kronstad DPS

Vibeke Hellesund, Erfaringskonsulent ved Kronstad DPS

 

Vibeke Hellesund er erfaringskonsulent ved Kronstad DPS. 

Vibeke har et ønske om at tjenestene skal bli mye mer fleksible, hun ønsker også at det ved utvikling av tjenestene skal satses mer på oppsøkende tjenester slik at en kan møte bruker der de er.

 
Sindre Angeltvedt, Direktør ved Kronstad DPS

Sindre Angeltvedt, Direktør ved Kronstad DPS

 

Sindre Angeltvedt av direktør Kronstad DPS. På dypdykket snakket han om at det har blitt en stor økning av henvisninger til spesialisthelsetjenesten, men at dette ikke er fordi forekomsten av psykisk sykdom har økt. En større gruppe blir avvist av spesialisthelsetjenesten, disse har milde til moderate psykiske helsevansker. Hva slags løsninger kan man skape for å gi disse bedre hjelp? 

Sindre ønsker en effektivisering som gjør at man ikke trenger å gjøre så harde prioriteringer og at mer av tiden kan brukes på behandling. F.eks. gjennom å opprette digital kontakt og utvikling av automatiske verktøy slik at mye av det man må gjennom før selve behandlingen kan starte, heller kan gjøres allerede før første time.    

 
Elisabeth Harnes, Spesialkonsulent ved RVTS.

Elisabeth Harnes, Spesialkonsulent ved RVTS.

 

Elisabeth Harnes er spesialkonsulent ved RVTS. Hun jobber bl.a. med forebygging av radikalisering og utenforskap.  

Elisabeth ønsker styrket kulturkompetanse i hjelpeapparatet, samt i grunnutdannelsen innenfor helse- og sosialfag og profesjonsutdannelsen i psykologi. 

Hun trekker fram at det i denne prosessen kan være spesielt nyttig å utvikle innovativ forskning, verktøy og metodikk som bidrar til en økt kultursensitivitet både i hjelpeapparatet og i samfunnet. 

Et annet ønske Elisabeth har er å få menneskerettighetene inn som rammeverk i psykologisk og terapeutisk arbeid. At tjenesten ikke bare tilbyr individer traumebehandling, men også jobber aktivt og systemkritisk for å ta tak i de samfunnsmessige årsakene til at personer får symptomer, f.eks. dehumaniserende behandling av asylsøkere og flyktninger, og etnisk og religiøs diskriminering. 

Vi ba bøkene om å fortelle om eksisterende tilbud som de mener er særlig bra, disse ble nevnt:

  • Livskrisehjelpen på Bergen Legevakt. Dette er et tilbud som har eksistert i mange år. Det er lav terskel, gratis, krever ingen henvisning, kan ta kontakt på telefon og man kan søke hjelp på vegne av andre. 

  • Bergen RecoverySkole er et nyere tilbud. Dette er et kurs og undervisningstilbud. Ingen grenser for hva som kan være tema, egenerfaring og fag er helt likestilt. 

  • Ordningen med erfaringskonsulenter. Det virker som det er lettere for erfaringskonsulentene å opprette en kontakt med brukerne. Erfaringskonsulenten kan følge brukeren gjennom et behandlingsforløp og kan hjelpe brukerne å uttrykke ønsker eller si ifra til behandlerne, noe som kan være vanskelig på grunn av maktforholdet mellom bruker og behandler. 

  • Erfaringspanelet. Et rådgivende organ for divisjonen Psykisk Helse og Rus.  

  • eMeistring. Mulighet til å få hjelp via nett. Du trenger ikke henvisning og du kommer raskt til.

  • «4-dagers behandlingen» (The Bergen 4 day treatment, B4DT). 

  • Det finnes mange gode ettervernstilbud i Bergen. F.eks. aktivitetshusene som Amalie Skrams hus og Fontenehuset. Disse tilbudene kan man selv ta kontakt med, og ingen spør deg hva diagnosen din er.  

  • FACT-teamene (FACT står for Flexible Assertive Community Treatment). Dette er oppsøkende tilbud til de med alvorlige psykiske lidelser og omfattende problemer. Disse har veldig stor fleksibilitet både i hvordan man har kontakt og på hva man bruker denne kontakten til. 

  • RVTS sitt kurs spesifikt for kultursensitiv selvmordsforebygging. 

  • RVTS sin mentorutdanning for forebygging av utenforskap og ekstremisme. 

  • Frivillige organisasjoner som tilbyr lavterskel gruppetilbud til ungdommer. F.eks. Møhlenpris Idrettslag som er et inkluderingstiltak med i dag 300 ungdommer med minoritetsbakgrunn. 

Hvis du kunne forandret noe i morgen, hva ville det vært?

Vibeke: Langt flere fleksible tjenester

Audun: Sikre at alle som kommer i kontakt med helsevesenet fikk muligheten og informasjon om hvordan en kan møte en erfaringskonsulent med relevant erfaring.

Sindre: Få ryddet unna alle de timene og spørsmålene som må gjennom i dagens system når man kommer til psykolog, slik at det første man opplever er å få snakke om det man faktisk har behov for og trenger hjelp til.

Ove: Kortere ventetid før behandlingen starter for de som sliter med angst og depresjon. Og at man blir satt i kontakt med en erfaringskonsulent allerede i ventetiden. 

Elisabeth: Behandlingstilbud som var kvalitetssikret i forhold til kulturkompetente behandlere og at vi får kommunisert tilbudet til innvandrere som gjør dem trygg nok til å kunne ta imot et tilbud. 

Nå letter vi etter løsninger! Bli med på Innovasjonscamp 16. - 18. oktober

Med utgangspunkt i barrierene programmet har identifisert samler vi nå tverrfaglige team som ønsker å bidra for å utforske mulige løsninger. Vi inviterer deltakere fra offentlig sektor, helsesektor sammen med brukere og pårørende til en helg der en kan lære om innovasjonsmetodikk, og gå i dialog for å få til bedre løsninger på tvers av sektorer og fagfelt. Hvilke psykiske helsetjenester ønsker DU å forbedre? Meld deg på Innovasjonscamp den 16.-18. oktober her.

Silje Grastveit