Møt Impact Challenge 2019/20 Vinnerne: TAVARE
Nina Spurkeland og Inger Kirstine Hartwig har utviklet «TAVARE» – et verktøy for livsmestring i skolen ved bruk av oppmerksomt nærvær (ON). Tilbudet gir lærere opplæring i å integrere enkle ON øvelser i den ordinære undervisningen med sine elever. Øvelsene kan brukes i ulike sammenhenger i skolehverdagen; kan tilpasses den ordinære undervisningen, og er uavhengig av fag. «TAVARE» består av opplæring, øvelseshefte og oppfølging/veiledning av lærerne.«TAVARE» legger til rette for at lærere og elever kan få dybdetrening i ferdigheter som styrker deres relasjonskompetanse, sosial og emosjonell trening.
«TAVARE» er et prosjekt som har utviklet seg over flere år. Nina og Inger Kirstin har begge utdanning innen mindfulness, er tilbydere av mindfulness kurs – og har i tillegg lang arbeidserfaring med ungdom som har det vanskelig. Gjennom deres profesjonelle arbeid har de erfart det store behovet unge i dagens samfunn har for konkrete livsmestringsverktøy. Da de møttes for 5 år siden, skjønte de raskt at begge hadde et brennende ønske om å bidra til å gi alle barn og unge verktøy for livsmestring. De ble også inspirert av de gode erfaringer skoler i andre land har gjort med opplæringen av lærere for bruk av mindfulness i skolen.
Hvorfor valgte dere å bli med på Impact Challenge programmet?
Vi valgte å bli med fordi vi er nysgjerrige av natur, og det så spennende ut å delta på et program for sosial innovasjon med tema psykisk helse. Vi hadde også kommet til et punkt i prosjektets utvikling der vi ikke lenger opplevde at vi hadde nok fremdrift, og vi trengte inspirasjon og strategier for å komme videre.
Hva har vært de største utfordringene dere har møtt i prosessen fra ide til realisering?
Utfordringen vi kom med, og som vi har jobbet med gjennom programmet, har vært å finne gode måter å presentere vårt tilbud til skoler og andre samarbeidspartnere som er opptatt av å formidle verktøy for livsmestring til barn og unge.
Hvordan hjalp Impact Challenge dere til å identifisere deres utfordringer og komme videre?
Gjennom Impact Challenge fikk vi opplæring og veiledning i verktøy for forretningsutvikling. Dette hjalp oss i større grad til å identifisere hvilke behov som er i skolene (hos kunden) og på hvilken måte «TAVARE» best mulig kan dekke dette behovet.
Støtte og «vennlige dytt» fra Silje m/ Hub -staben, mentor og de andre deltakerne har vært av uvurderlig verdi for oss for å komme oss videre. Vi har fått styrket troen på viktigheten av tilbudet vårt. Dette har hatt stor betydning for den gode måten «TAVARE» har utviklet seg på gjennom programmet.
Hva likte dere best med programmet?
Å komme inn i et fellesskap med andre gründere og få dele erfaringer med dem, samt den gode støtten og økte kompetansen for forretningsutvikling, gjorde at «TAVARE» ble et tydeligere og mer strukturert tilbud både for oss selv og våre omgivelser. En viktig bit for oss har også vært å få en egen mentor,- samt hjelp til designutvikling og merkevarebygging fra Kolbrun Retorikk.
Hva har dere oppnådd til nå, og hvordan opplever dere at andre har mottatt deres startup?
Vi har gjennomført «TAVARE» på tre pilotskoler i Bergen og der har vi fått gode og inspirerende tilbakemeldinger både fra lærere og elever. Vi jobber nå med å komme inn i et stort system, og opplever å bli møtt med interesse og engasjement. I den prosessen vi står i nå, og gjennom Impact Challenge deltagelsen, kjenner vi at vi er styrket til å jobbe videre med realiseringen av TAVARE.
Vil dere anbefale andre å delta i impact challenge programmet? Hvis ja, hvorfor?
Vi vil på det varmeste anbefale andre å delta i Impact Challenge programmet. For oss har deltagelse vært en uvurderlig støtte til å bli gode på strategisk forretningsutvikling. Det har også vært av stor verdi å være en del av et felleskap med andre sosiale entreprenører.